آموزش تکست نویسی ( فنی )
::: در حال بارگیری لطفا صبر کنید :::
آموزش تکست نویسی ( فنی )
www.rozex.rozblog.com
نام کاربری : پسورد : یا عضویت | رمز عبور را فراموش کردم

صفحه اصلی آموزش تکست و شعر نویسیآموزش تکست نویسی ( فنی )

تعداد بازدید : 3354
نویسنده پیام
paydar آفلاین


ارسال‌ها : 96
عضويت : 29 /2 /1392
محل زندگي : 021
یاهو : 5
تشکر ها: 4
تشکر شده : 33
آموزش تکست نویسی ( فنی )

قسمت اول --- انتخاب موضوع

انتخاب موضوع تکست بسیار مهمه . کسایی که واردند میدونند .

بعضی از بچه ها فکر میکنند انتخاب موضوع اینه که مثلا در مورد فقر مینویسم و

برای اینکه قوی تر بشه اسمشو میذارم ناخوشی یا جسم مثلا خاموش یا هرچی وتموم .

اما اینطور نیست . به این سادگی نیست .

اسم قطعه یا تکست دارای مفهوم از چند زاویست . که من در موردش میتونم چند صفحه بگم (بدلیل اهمیت زیاد)

اما این کارو نمیکنم بخاطر اینکه بعضی موارد سطح خیلی بالایی داره و بحث اصلی ما فن . قسمت اول تموم شد .

تا اینجا تقریبا مطالب ساده بود . در ادامه وارد فن میشیم .

به احتمال بیشتر این تاپیک . تاپیک سوالات پیرامون تکست نویسی هم میشه.


چهارشنبه 03 مهر 1392 - 17:20
ارسال پیام نقل قول تشکر
تشکر شده: 1 کاربر از paydar به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: ghazaleh_zed &
paydar آفلاین


ارسال‌ها : 96
عضويت : 29 /2 /1392
محل زندگي : 021
شناسه ياهو : 5
تشکرها : 4
تشکر شده : 33
پاسخ : 1 RE آموزش تکست نویسی ( فنی ) :

ادامه آموزش .

قسمت دوم --- شروع کار

در همین حد میگم که شروع وظیفه بیت های اولیس .

این بیت ها با مهارت نویسنده برای شروع خوب آماده میشن

از لحاظ فنی(بیشتر آشنا میشید) هم باید خوب باشند چون مخاطب در ابتدا اونارو میشنوه و ..

مهمن . حواستون باید جمع باشه .

دیگه چیزی نمیگم چون تکراری میشه و ..

قسمت سوم --- طول و وزن

بیشتر وارد فن شدیم

دوستان این مبحث هم مثله بقیه از اهمیت زیادی برخورداره به خصوص تو رپ

هر ورس رپ معمولا 8 -10-12 بیت داره

هر چند بیت رو چند میزان بصورت منظم خونده میشه . با استایل و خواندن تند

برای قدرت کار احتیاج به وزن و طول خوبه . فهمیدید طول و وزن دقیقا چیه؟

دقت کنید .

مثلا من دارم یک بیت مینویسم در مورد مادر .

تو همیشه مادر منی تو همه لحظه هستی // نمیذارم بره از چشم قطره اشکی

حالا میام وقت میذاریم . ویرایش میکنم . مرتب میکنم . به هجا دقت میکنم .

(همیشه) رو حذف میکنم (همه) رو تبدیل به هر میکنم . میشه.

تو مادر منی تو هر لحظه هستی // نمیذارم بره از چشم قطره اشکی

طول و وزن تقریبا همینه .

حالا خودتون قضاوت کنید . کدومو بهتر میشه خوند؟ کدوم قشنگ تره؟

به همین آسونی این موضوع رو یاد گرفتید . موضوعی که مهمه قدرت داره و زیاد دیدم

دوستان خوب رعایت نکردند .(قسمت بعد به احتمال بیشتر قافیه)

مبحث هایی که تا حالا عرض کردم احتیاج به تمرین داره.

مبحث هایی که گفتم به ترتیب نیست .

من سعی کردم بشدت مختصر توضیح بدم.

نام تیتر ها بر اساس کتاب خاص یا علم خاصی نیست.

اگه مسئله ایو اشتباه گفتم بیان کنید.

اگه کم و کسری هست از لحاظ ادبیات و نوشتن . بهتر از این نتونستم. عذر خواهی میکنم

دوستان وقتی دکمه + رو میزنید دکمه تشکر هم بزنید که اسمتون مشخص باشه.

ببینم دوستان از مطالب استفاده کردند یا نه . به ادامه با انرژی بپردازیم.

ممنونم.


چهارشنبه 03 مهر 1392 - 17:21
ارسال پیام نقل قول تشکر
تشکر شده: 2 کاربر از paydar به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: ghazaleh_zed / mohammad8118 /
paydar آفلاین


ارسال‌ها : 96
عضويت : 29 /2 /1392
محل زندگي : 021
شناسه ياهو : 5
تشکرها : 4
تشکر شده : 33
پاسخ : 2 RE آموزش تکست نویسی ( فنی ) :

ادامه آموزش - دوستان این آموزش ابتدایی نیست کسایی استفاده میکنند که آشنایی دارند.

قسمت چهارم --- قافیه

همه میدونند قافیه چیه .

دوستان قافیه تو رپ با قافیه های سبک دیگه فرق داره .

ممکنه کلمه ای تو رپ قافیه نباشه اما تو سبک دیگه باشه و بر عکس بیشتر.

اول باید بدونیم برای قافیه تکست رپ از چه کلماتی استفاده کنیم . چه کلماتی

زیباست . به چه کلماتی میشه تکیه کرد .

خب.

دقت کنید همه چیز توی تلفظ . توی خوندن .

مثلا من اگه تو تکست غلط املایی دارم . اگه خوندم . مخاطب میفهمه این کلمرو

با چه نوع (س.ث.ص) نوشتم؟

نه . پس همه چیز تو خوندن و بیان کردنه .

حالا چی میخوام بگم .

تو مادر منی تو هر لحظه هستی / نمیذارم بره از چشم قطره اشکی

این بیت این قافیرو داره لحظه هستی/قطره اشکی .

اینجوری به گوش مخاطب میرسه قط.ره.اش.کی//له.ظه.هس.تی

کاری نداره که چرا دو کلمس .

حالا اگه فقط این قافیه رو داشت . /هستی/اشکی .. هس.تی//اش.کی

چه فرقی میکرد؟

فرقش اینه که بیت قافیه کوتاه تری داشت

وزن بدتری و نا مرتب تری داشت

زیبایی کمتری داره

روونیه کمتری داره و و و .

بازم میتونم دلیل بیارم اما این کارو نمیکنم چون سطحش میره بالا و

به جای اینکه سودمند باشه گیج میکنه.

(قسمت عمومی قافیرو تموم کردیم . ولی حالا حالا ها با قافیه کار داریم)

(اگه خدا خواست در آینده از کروس . آرایه . تکنیک و ... هم میگم)

در ادامه نکته هایی از قافیه میگم که به هیچ وجه تکراری نیست.


چهارشنبه 03 مهر 1392 - 17:21
ارسال پیام نقل قول تشکر
تشکر شده: 2 کاربر از paydar به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: ghazaleh_zed / mohammad8118 /
paydar آفلاین


ارسال‌ها : 96
عضويت : 29 /2 /1392
محل زندگي : 021
شناسه ياهو : 5
تشکرها : 4
تشکر شده : 33
پاسخ : 3 RE آموزش تکست نویسی ( فنی ) :

ادامه آموزش

ادامه قافیه ..

دوستان قافیه صد روش نوشتن داره . صد روش دستیابی داره صد روش ویرایش داره و

از همه مهتر صد مدل داره .

کلا تا اینجا آموزش تقریبا ساده و تکراری بود . شاید نصف دوستان از بر بودند

اما میخوام وارد قافیه بشم که سطحشم بالا بیاد و کوچیک نباشه .

بریم سراغ مطلب .

دو نوع از قافیه (یگانه)یعنی یک کلمه با وظیفه قافیه

(دوگانه) دو کلمه سه گانه ... . اینارو تقریبا همه میدونند .

اما نکته های دیگه ای هست که به این مقدار نمیدونند دوستان یا تسلطی ندارند .

مثلا شما تکست مینوسید چک میکنید که بیت اولو با چه نوع قافیه ای شروع کردید

بیت دومو به کجا ربط دادید یا فرق فنی بیت سوم با اول چیه ؟

یادمه یکی از دوستان میگفت قافیه یگانه به این درد میخوره که

ارزش کار بیشتر میشه مخاطب فلان میشه یه همچین چیزی .

حالا واقعیت داره یا نه ؟

داره ؟

اگه داشته باشه . این مهم نیس که چند بیت از تکست یگانه باشه تا این حالت ایجاد شه؟

این مهم نیس که کدوم بیت یگانه باشه ؟ مهم نیس تکست در مورد چیه . حالت خوندن

اون قسمت مهم نیس ؟

پس ببینید قافیه فقط این نیست .

بریم سر انواع قافیه که اول داشتیم میگفتیم .

خب .

دقت کنید بچه ها آیا میشه قافیه یک و نیم گانه مثلا داشته باشیم دو و نیم . نیم . یا هر چی .

بعضی قافیه ها یک و نیمن .

ببخشید بزارید دوباره یه اشاره به یگانه . دو گانه بکنم . ببخشید .

دقت کنید .

/میخوام برم/..................... /بیمار بشم/ (قافیه دو گانه .

میخوام /برم/..................... مرد /بشم/ (قافیه یگانه .

بعضی جاها قافیه بین این دو تاس .

مثلا .

............. کارساقر بود / ...........شد قلک دود . (چند بار تکرار کنید)

قر بود // لک دود

به این میشه گفت قافیه یک ونیم .

که میتونید با دانایی خودتون ازش استفاده کنید . فن کمتری نسبت به

دو گانه کامل داره و ساده تر و ... هست .

یه مثال دیگه .

جوون/مرد بشم ــــــ یک/رنگ بشم

اگه جوونمرد یه کلمه باشه یکرنگ هم یه کلمه . میشه همون یک ونیم .

اما این قافیه دو گانس .

اینو تمومش میکنم .

نکته ای که میخوام بگم باید زود تراز این میگفتم .

چه کلماتی قافیند واسه رپ .

بینید /کلوخ/ و/ظهور/ . قافیه اند به شرطی که اینجوری بخونیم

کولوخ / ظوهور .... دروغ /بلوغ قافیه خوبیند

به شرطی که اینجوری بخونید دوروغ / بولوغ . ..ok

خواسته و راسته باهم میشن / خاسه و راسه باهم میشن و از این نکته ها زیاده.

فعلا تموم.

امید وارم مطالب مختصر بدردتون خورده باشه . البته اصلش با تمرین متوجه میشید.

ادامه داره ..(هرچی جلوتر فنی تر میگم)

بچه ها نکته ای . انتقادی . درخواستی هر چی هست بیان کنید .


چهارشنبه 03 مهر 1392 - 17:23
ارسال پیام نقل قول تشکر
تشکر شده: 2 کاربر از paydar به خاطر این مطلب مفید تشکر کرده اند: ghazaleh_zed / mohammad8118 /
mohammad8118 آفلاین


ارسال‌ها : 2
عضويت : 14 /12 /1393
شناسه ياهو : zzzmohammad81
تشکرها : 3
پاسخ : 4 RE آموزش تکست نویسی ( فنی ) :

در مورد قافیه باید بیشتر مثال میزدین .. یکم بیشتر میشد عالی بود

راستی در مورد استعاره ، ایهام ، وزن و .. هم یکمی بگین بهتره !


پنجشنبه 14 اسفند 1393 - 16:52
ارسال پیام نقل قول تشکر
man-bargashtam2014 آفلاین


ارسال‌ها : 27
عضويت : 8 /3 /1393
تشکرها : 3
تشکر شده : 1
پاسخ : 5 RE آموزش تکست نویسی ( فنی ) :

داشی ار کدوم سایت کش رفتی این اطلاعاتو


سه شنبه 04 فروردین 1394 - 11:51
ارسال پیام نقل قول تشکر

تمامي حقوق محفوظ است . طراح قالبــــ : روزیکســــ